“`html
1 Temmuz 2025’ten İtibaren Kasko ve Trafik Sigortası Kriterlerinde Yeni Dönem
1 Temmuz 2025 itibarıyla yapılan düzenlemeler, kasko ve trafik sigortasında perte çıkma kriterlerini yeniden şekillendiriyor. Yeni uygulamaya göre, bir kaza sonucunda aracın hasarı, piyasa değerinin %60’ının altında kalıyorsa, araç pert sayılmayacak ve onarımı yapılarak trafiğe dönebilecek.
Tam Hasar ve Ağır Hasarın Farklılıkları Belirginleşiyor
Bu yenilikle birlikte tam hasar ve ağır hasar tanımları daha açık şekilde ayırt edilecek. Eğer bir aracın KDV dahil onarım maliyeti, aracın mevcut piyasa değerini aşarsa, o araç tam hasarlı kabul edilecek ve hurda tescil belgesi alınarak sigorta şirketi tarafından tazminat ödenecek.
Ağır Hasar Kriterleri
Kaza sonucunda ortaya çıkan onarım maliyeti, aracın piyasa değerinin %60’ını geçerse, araç ağır hasarlı olarak değerlendirilecek. Ancak %60’ın altında kalırsa araç pert sayılmayacak, yalnızca onarılacak.
Aşağıda belirtilen bazı ana parçalardan birinin hasar görmesi durumunda, toplam hasar %60’ın altında olsa bile araç pert olarak değerlendirilecek:
- Şasi kolları
- Marşpiyeller
- Tavan sacı
- Hava yastıkları
- Elektrikli araç bataryası ve güç hatları
- Ana elektrik tesisatı
Bu parçaların herhangi birinin hasar görmesi durumunda, araç ağır hasarlı olarak kabul edilecek.
Çekme Belgesi Zorunluluğu Getiriliyor
Ağır hasarlı araçların trafikten çekilmesi için noter aracılığıyla çekme belgesi düzenlenecek. Bu belge sigorta şirketine sunulmadan tazminat ödenmeyecek.
Tüm bu süreçlerin müsebbibi eksperler olacak. Araç sahibi veya sigorta şirketi müdahale edemez; hasar durumu eksper tarafından belirlenecek ve rapor 5 iş günü içerisinde Sigorta Bilgi Merkezi’ne iletilecek.
Yeni sistem kapsamında, %60’ın altında hasar görmüş fakat kritik bir parçası etkilenmemiş araçlar tamir edilip tekrar trafiğe çıkacak. Bu araçların ikinci el piyasa değeri, emsallerine kıyasla %50’ye varan düşüşler gösterebilir. Örneğin, değeri 1 milyon TL olan bir aracın 550 bin TL’lik hasar kaydı varsa piyasa değeri ciddi oranda düşebilir.
Hasarlı araçlar düzgün şekilde tamir edildiğinde güvenle tekrar yollara çıkabilir. Şasisi zarar görmemiş, yalnızca kaporta aksamı etkilenmiş araçlar güvenle kullanılabilir. Özellikle çamurluk, kapı, kaput gibi parçalar 0.7 mm sacdan yapıldığından kolay deforme olabilir, ancak bu her zaman ciddi bir arıza anlamına gelmez.
“`