Antarktika’da Yapılan Keşif, Mars’taki Yaşama Işık Tutuyor

Vostok Gölü, Antarktika’daki bilinen 400 buzulaltı gölünün en büyüğü konumunda bulunuyor ve Rusya’nın Şark Antarktika’daki tıpkı isimli çalışma istasyonunun çabucak yanımda konumlanıyor. 2015 yılında Rus bilim kişileri, buzda bir sondaj kuyusu açtılar ve milyonlarca yıldır hiç dokunulmamış olan ak sudan bir örnek aldılar. YouTube kanalı olan Riddle ise asıl görevlerinin Dünya’da daha evvel hiç görülmemiş bir hayat formunu ortaya çıkarmak olduğunu söyledi.

Geçtiğimiz ay yayınlanan bir belgeselde ise yapılan çalışmaya dair şu tabirler kullanıldı: “Bilim kişileri, Antarktika’daki buzun altına bakmaya karar verdiklerinde gördükleri şey yalnızca sıradan kişileri değil araştırmacıların kendisini de şaşırttı. Antarktika buzunun altında kocaman bir göl vardı, 15 bin km2 genişliğindeydi. Derinliği ise 1.200 metreye ulaşıyordu.”

Hayat izleri

Araştırmacılar tarafından bulunan gölet, 3.623 metre kalınlığındaki buz tabakasının altında yan alıyordu. Bu sebepten dolayı araştırmacılar en ufak bir ömür izine bile rastlamayı düşünmüyordu. Göletin sıcaklığı -89 raddeyi buluyor ve güneş ışığı bu kalınlıktaki bir tabakayı aşıp suya ulaşamıyor.

Yerküredeki yalnızca birkaç canlı yaşama bu kadar elverişsiz bir ortamda hayatta kalabilmeyi başarabilse de bilim kişileri, bu ekstrem koşullarda ömür izi bulmayı başardı. Araştırmacılar, burada yeni bir bakteri çeşidi keşfettiler. W123-10 ismi verilen bu bakterinin DNA’sı, Dünya’da yaşayan gayri canlılara yalnızca %86 orantısında benziyordu.

Yapılan bu keşif, Mars’ta da yüzeyin altındaki göllerde ömrün başlamış olabileceği mealine geliyor. Belgeselde; buzun, yerkürenin geri kalanından milyonlarca yıl boyunca izole kaldığı için bakterilerin de yerküredeki organizmalardan daha farklı bir gelişim gösterdiği söz edildi. Belgeselde başkaca Mars’ta da bu tıp göllerin bulunduğu ve orada da bu çeşit hayatların başlamış olabileceğinden bahsedildi.