İnsan Organlarının Domuzda Gelişebileceği Görüldü

Melez tipler üzerine araştırmalar yürüten Stanford Üniversitesi'nden bilim kişileri, yeni bir deneyin sonuçlarını paylaştı. Bu kurumun araştırmacıları, beşerden alınan kök hücre ile koyun embriyosunu birleştirirken Kaliforniya Üniversitesi'nden bilim kişileri ise domuz ile insan için tıpkı deneyi yaptı. İkinci deney, insan organlarının öbür bir cinsin içerisinde gelişip gelişemeyeceğini anlamak için yapıldı.

Stanford'lu araştırmacılar, insan organlarıyla derhal acilen tıpkı boyutta organlara sahip olduğu için koyunu denek olarak tercih etti. Böylelikle dölleme domuzlardan daha kolay olacaktı. Organlar geliştiğinde, organ nakli gayesiyle kullanılabilecek ve yerküre çapında organ talebiyle arzı arasındaki farkın kapatılmasına yardımcı olabilecek.

Araştırmacı Juan Carlos Izpisua Belmonte, kimerik (iki farklı sperm tarafından döllenen iki farklı yumurtadan tek bir canlının ortaya çıkması) araştırmaların, kök hücre ve gen düzenleme teknolojilerini kullanarak genetik olarak makul insan dokuları ve organları yaratıp yaratamayacaklarını görmek için yapıldığını kaydediyor. Belmonte, devam eden çalışmaların muvaffakiyetle sonuçlanacağına dair çok optimist olduklarını da kelamlarına ekliyor.

Belmonte daha evvel gen düzenleme yerinde, domuz ve sığır içerisinde insan organlarının ve hücrelerinin oluşturulması araştırmalarında çalışmıştı. Araştırmacı, geçen sene bir farede sıçan pankreası, kalbi ve gözü için benzeri bir araştırma tamamlamıştı.

Şimdi organ nakli yapılamıyor:

Stanford'daki son deney hakkında şimdi bir makale yayınlanmadı. Çalışma hakkındaki sunum, American Association for the Advancement of Science'taki bir içtimada yapıldı. Deneyin etkileyici olmasına rağmen bilim kişilerinin şimdi tam olarak gelişmiş bir koyun yaratamadığının altı çiziliyor.

Deneyde tıpkı vakitte kayda bedel ölçüde insan kök hücresi kullanılmadı. Koyun embriyosundaki hücrelerin sadece %0,01'i beşere aitti ve bu oldukça düşük bir nispet. İnsan organlarının gelişmesi için nerdeyse %1 orantısında insan kök hücresi gerekiyor. Koyun/insan embriyosu, tıpkı domuz/insan melezi gibi 28 gün sonra yok edildi.

Melez çeşitler üzerine araştırmalar artıkça bu araştırmaya karşı olanlarla bundan yana olanların tahlillerinin çatışması bekleniyor lakin araştırmanın getireceği yararlar önemseniyor. Sadece ABD'de her gün organ nakli bekleyenlerin ortalama %22'si hayatını kaybediyor. Organlar birçok yoldan elde edilebilirse bu, gelecekte insan hayatını kurtarmaya yardımcı olabilir.