Sıtma Taşıyan Sineklerde Böcek İlacına Direnç Keşfedildi

Sıtma illeti hâlâ yerkürenin birçok noktasında en büyük sıhhat dertlerinden biri olarak önümüzde duruyor. Hastalık, bilhassa Afrika’nın batısını hayli olumsuz etkiliyor. Mütehassıslar ise bu marazın yayılma suratının önüne geçmek için ellerinden gelenin en güzelini yapıyor.

Bir virüsün kökünü kökten kurutmak epey zahmetli bir iştir. Araştırmacılar, virüsün nasıl yayıldığını büsbütün anlamak için enfeksiyonların umum mealde sorumlusu olan böcekler üzerinde ağırlaşıyor. Bu böcekler arasındaki en büyük suçlumuz ise elbette sivri sinekler.

Sıtmayı taşıyan sivri sineklerde ilaçlara direnç sağlayan protein keşfedildi:

Yapılan yeni bir çalışma ise bize hiç de yeterli haberler vermiyor. Çalışmaya nazaran sivri sinekler, onlarla ve taşıdıkları illetle savaşmamızı sağlayan böcek ilaçlarına karşı direnç göstermek için yeni bir yol keşfetmiş. Araştırmacılara nazaran bu yol hayli korkutucu.

Nature mecmuasında paylaşılan araştırma, Garp Afrika’da sıtmayı taşıyan iki tıp sivri sineğin bacağında bulunan bir proteine odaklanmış. Araştırmacılar tarafından keşfedilen protein, böcek ilaçlarına dayanıklıydı. Yani sivri sinekler, sıtma illetinden korunmak için kullanılan böcek öldürücü tedavi yatak filesine zarar görmeden inebiliyorlar.

Çalışmayı gerçekleştiren araştırmacılar, bu çalışmadan dolaylı olarak farklı bir sonuca daha ulaştı. Araştırmacılar yapılan bu keşfin, böcek öldürücü ilaçlarla kaplanmış yatak filelerinin neden düşünüldüğü kadar tesirli olmadığının açıklaması olabileceğini söyledi.

Çalışma, sıtmaya karşı olan savaşı güçlendirebilecek potansiyele sahip:

Çalışmada bölge alan Dr. Victoria Ingham, yatak ağlarının aktifliğini beklenenden düşük seviyeye taşımaya yardım eden külliyen yeni bir böcek ilacı direnç mekanizması bulduklarını aktardı. Ingham, kelamlarına şu formda devam etti:

Bacaklarda bulunan protein, böcek ağa indiğinde böcek ilacı ile direkt temasa makbul. Bu da güçlü direnç mekanizmasının üstesinden gelmek için ağa gelecek katkı hususlarının kusursuz bir potansiyel maksadı olmasını sağlar.

Aslında yapılan çalışma külliyen makûs bir haber üzere görünse de burada epey âlâ sonuçlar da konum alıyor. Evet, sivri sinekler tanınan bir böcek ilacına direnmenin bir yolunu buldu. Fakat artık de bilim kişileri böceklerin nasıl direndiğini bildiklerine nazaran bu direnci kişisel olarak amaçlarına alabilirler. Böylelikle sıtmaya karşı olan savaş çok daha tesirli sonuçlar doğurabilir.