fbpx "Enter"a basıp içeriğe geçin

Twitch, Her Geçen Gün Monopol Gücünü Kaybediyor

Twitch, uzun bir müddet boyunca canlı oyun streaming platformu olarak liderliği kimseye kaptırmamıştı. Amazon’un platformu olan Twitch, gerçek vakitli olarak çok sayıda yayıncıyı ve izleyiciyi bir araya getiriyor, onların birbiriyle sohbet etmesine ve bağış yapmasına imkan veriyor. Tam devirli streamerlar için diğer bir platforma geçiş yapmak ekonomik olarak intihar demekti.

Lakin 1 Ağustos’ta, Batı’daki en tanınan ve tanınmış oyuncu, Tyler “Ninja” Blevins, Microsoft’un rakip platformu Mixer ile bir streaming muahedesi imzaladı. Streamingin köklerine döneceğini söyleyen Ninja, tüm takipçilerini yeni platforma beklediğini söylemişti.

Yakın hengamda YouTuber Brian Davis'in The True Geordie Podcast programına konuk olan Ninja, Twitch ile devam etmeye çalıştığını, sekiz ay boyunca şirketle müzakere ettiğini, biraz daha çokça özgürlük istediğini, ama başarısız olduğunu söyledi. 

Bunun üzerine Mixer ile görüşmelere başlayan Ninja’nın ekibi, iki hafta içerisinde muahede sağladı. Ittifakın içeriği açıklanmasa da, pahasının 50 milyon dolar civarında olduğu kestirim ediliyor.

Öbür streamerlar da Twitch'i terk ediyor

Twitch’in tek bir streamerı kaybetmesinin vefat fermanı manasına gelmeyeceği açıktı. Lakin platform, Ninja’nın kanalını sair Fortnite streamerlarına önermeye başlayınca işler daha da berbata gitti. Adidas ve Red Bull sponsorluğundaki streamer için bardağı taşıran son damla, eski kanalından pornografik içerik yayınlanmasıydı. Twitch CEO’su Emmett Shear, içerik nedeniyle Ninja’dan özür diledi. Blevins aktarımının akabinde aylık 6 dolara üyelik kampanyası da başlatan Mixer, Blevins’in birinci haftasında 1 milyonun üzerinde yeni kullanıcı elde etti.

Ninja’dan sonra, Ekim ayında Loaded isimli yetenek ajansıyla çalışan Michael “Shroud” Grzesiek de Mixer ile muahede imzaladı. Rapper Offset geçen ay Caffeine streaming platformuyla anlaşırken, Cory “King Gothalion” Michael Mixer’a katıldı ve Fortnite güç merkezi Lachlan Ross Power YouTube Gaming ile kontrat imzaladı. 

Yüksek profilli streamerların kendi bedellerinin farkına vardığı görülüyor. Twitch’in kendi platformunu destekleyecek, izleyicileri ve reklamcıları çekecek yaratıcılara gereksinim duyduğu da görülüyor. Twitch ise yaratıcıları güruhların içerisinde bırakıyor. Twitch’ten kopuşlar streamerların rakip platformların teklif ettiği paralarla ilgilendiğini gösteriyor. Şahsi ödemeler, streamerlar üzerindeki her gün içerik üretme ağırlığını hafifletiyor. Yetenek ajansı N3RDFUSION’un CEO’su Devin Nash, streamerların sadece para için Twitch’ten ayrılmadığını, tıpkı devirde para kazanmanın yollarını da değiştirdiklerini söylüyor.

İzleyicilerden kimileri mutsuz

Mali garanti, streamerlara vlog, podcast üzere yeni içeriklerle deney yapma imkanları da sağlıyor. Böylelikle streamerlar, aylık fiyatlarına edeceği etkiyi düşünmeden anaakım bir “ünlü” olmaya çalışabiliyorlar. 

Kasım ayında da Twitch’ten daha ziyade streamer ayrılmaya devam etti. Jack “CouRage” Dunlop YouTube Gaming ile anlaşırken, 13 yaşındaki duyma engelli Fortnite profesyoneli Soleil “Ewok” Wheeler, Mixer ile anlaştı. 

Gelgelelim çok sayıda canlı streaming hayranı bu gidişattan şad değil. Kimisi Twitch’e alternatif olarak görülen büyük teknoloji şirketlerinden nefret ederken, kimileri Mixer, Facebook ve YouTube üzere platformların daha düşük kullanıcı deneyimi yaşattığını düşünüyor.

Yarışma artıyor

Twitch’in 2019’un üçüncü çeyreğindeki yekun izleyici pastasındaki nispeti yüzde 75,6 iken, Mixer’in sadece yüzde 3,2 idi. Ninja’nın Twitch’teki izleyici sayısı 30 bin iken, Mixer’de bu sayı 10 bin civarı. Ninja, Mixer’ın yekun izleyicideki hakkı düşünüldüğünde, bu rakamların çok güzel olduğunu düşünüyor.

Kimi yüksek profilli streamerlar Twitch’ten ayrıldıktan sonra çok sayıda izleyici kaybetse de, kullanıcıların daha küçük topluluklar tercih etmesinde âlâ bir yan olabilir. Streamerlarla birlikte platform değiştiren izleyiciler, mali destek vermeye daha yatkın hayran kitlesini oluşturuyor. 

Öteki streaming platformları, Twitch ile yarışma edebilmek için gayrı platformlarla ortaklaşıyor. Örneğin Microsoft, Mixer’i Xbox, Game Pass ve xCloud ile iç içe geçiren ekosistemler yaratıyor. 2017’deki kuruluşundan bu yana Mixer’in kullanıcı sayısı 30 milyonu geçti. Her ay yekun içerik izlenme sayısı ise neredeyse 17 katına çıktı. 

Kullanıcıların Twitch’i terk etmesinin gayrı münasebetleri de var. Kimileri, platformu yöneten kişiler tarafından görmezden gelindiğini düşünüyor. Birtakım kullanıcılar, moderasyon kurallarından ve kararlarından mutlu değil. Ayrıyeten rakip platformların, daha evvel yapılmamış hayır aktiflikleri, sistemli konuk alımları ve başka girişimlere de yardımcı olacağı düşünülüyor.

Twitch hâlâ dalın başkanı olsa da, Mixer, Facebook Gaming, YouTube Gaming ve Caffeine üzere platformlarla yarışma edebilmek için çalışmak zorunda. 

İlk Yorumu Siz Yapın

    Bir cevap yazın

    E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir