fbpx "Enter"a basıp içeriğe geçin

Yerli Arabaya Dair En Çok Sorulan Sorular ve Karşılıkları

Geçtiğimiz günlerde yapılan lansmanda tanıtılan elektrikli yerli araba, hem devletimizde hem de yerkürede isminden laf ettirmeyi başardı. Araba umumi mealde beğenildi, lakin hala kişilerin akıllarında arabayla ilgili soru işaretleri var.

Araçla ilgili en çok merak edilen sorular fiyatı, ismi ve yerlilik nispeti oldu. Yerlilik orantısının merak edilme sebebi, arabanın dizaynında İtalyan şirket Pininfarina çalışılmış olması oldu. Otomobilin şimdi görünür olmayan ismi için ise içtimaî medya kullanıcılarından yüzlerce teklif sunuldu.

CNNTürk kanalında yayınlanan 'Hakan Çelik’le Hafta Sonu' programına katılan Türkiye’nin Arabası Teşebbüs Öbeği (TOGG) CEO’su Mehmet Gürcan Karakaş, program dahilinde yerli araba ile ilgili kimi soruları yanıtladı. İşte seri üretime geçecek birinci yerli arabaya dair en çok merak edilen 15 soru ve karşılıkları:

Arabanın marka ve model ismi ne?

“Aracın markası şimdi muayyen değil. Şimdilik muvakkat olarak TOGG logosunu kullandık. Marka 2020 sonlarına akıllıca belirlenecek. Şimdilik ismi de aşikâr değil, şu an da 150 isim var üzerinde çalışılan.”

Araçlar ne hengam satışa sunulacak?

“Araçlar 2022 sonlarında satışa sunulacak. Piyasaya girdiğimizde Avrupa’da klasik araba üreticisi olmayan, birinci elektrikli SUV araç üreticisi olacağız. Birinci olarak SUV aracımız satışa sunulacak. Akabinde sedan ve öbür modelleri de makul aralıklara piyasaya sürmeyi planlıyoruz.”

Neden birinci SUV üretilecek?

“Her vakit amaç kitleler bir üst araca binmek velev. SUV aileler için de iyi, ferdi tasarruf için de tutarlı. Son 5 yılında ve önümüzdeki 5 yılında büyüyen bir segment. Birebir hengamda marka oluşturmak için çok mütenasip. İç piyasada satılan SUV’ların birden fazla ithal. Doğuştan SUV ya da doğuştan elektrikli araç tarifi çok kıymetli. Piyasaya girdiğimizde klasik araba üreticisi olmayan, birinci SUV üreticisi olacağız.”

Aracın fiyatı ne olacak?

“Aracın fiyatıyla ilgili şu an bir rakam vermek mümkün değil. Gelgelelim piyasa ile rekabetçi bir fiyatı olacağını söyleyebiliriz. Bu da en azından şimdilik fikir verecektir.”

Tanıtılan prototipler İtalya’da üretildiyse araç nasıl yerli olacak?

Biz bunları Pininfarina ile birlikte İtalya’da ürettik. Yeni kurulan bir şirketiz. Bu türlü bir imkanımız yok. Bundan sonra İtalya’da üretime gereksinimimiz olmayacaktır. Fabrika üretimi ile prototip üretimi arasında fark var. Yerkürenin en düzgün tasarımcılarından biri olan Murat Günak, yalnızca tasarım konusunda değil, her ortamda bize kıymetli eklerde bulundu. Tasarım da en kıymetli şey üretilebilir olmalı. Aracın fikri mülkiyet hakları yüzde 100 Türkiye’ye ilişkin.

Diğer araçlara benzediğine dair tenkitler var mı?

Biz bu tenkitlerin hepsini biliyoruz. Tasarımı gaye kitle doğrultusunda kendi arkadaşlarımızla belirledik. Eylül ayında tasarımlarımızı ayrıyeten tescil ettirdik. Tasarım ekibinde 6 arkadaşımız var. Maksat kitlemiz yalın ve prestijli araba görmek velev. Bizim arabamız elektrikli olması sebebiyle aks uzaklığı olmalı. Ortada bir tünel pürüzümüz yok. İçi düz ve geniş. Aks aralığı geniş olunca, araba daha uzun görünecek.

Güvenlik testleri nasıl yapılacak? Güvenlikten beklenen ne?

“Belki 150 tane daha araç üreteceğiz. Yaz-kış testleri, çarpışma testleri üzere birçok test olacaktır. Aracın içinde kullanıcıyı saran ve itimat veren bir tasarım görüyoruz. Dışarıdan yalın ve sade olan arabanın içinde kullanıcıya yüksek teknoloji sunuyoruz. Aracın içinde inançta hissediyorsunuz. Güvenlik açısından üst seviye bir araba. Euro NCAP testlerinde 5 yıldız alacağız.”

Dizaynlarda nelerden ilham alındı?

“Dimdik duran bir araba görünüyor. Türk baharatı olarak simgelediğimiz bir mahal var. Ön kısma baktığımızda laledir. Lalenin ellerini açmış halidir. Arabamızın içinde de görmeye devam ediyoruz. Farlar tıpkı halde velev Osmanlı bıyığı, velev ‘Pala Bıyık’ deyin. Araçlar arasındaki farklılık çeşitlilik göstermek hedefiyle yapıldı. İkisi de yapılabilir. Üzerinde lale stilize edilen ızgara daha çok beğenildi. Gözümüz alışacak. Birçok araç desen emelli, karakterleri yansıtmak maksatlı kullanılacak. Sedan’da ön kısmı yükseltip, incelttik.”

Siparişler ne devir alınacak?

“Doğru devri geldiğinde siparişler olur. Pazartesi ön siparişini çıksam çok güçlü PR olur. 6-8 ay sonra 1 sene sonra olan siparişlerde bizim insanımızda değişiklik oluyor. Fabrikamızın temelini atalım bir şeyler ortaya çıksın, yaklaşalım. O talep bir alana gitmeyecek.”

İhracat ne devir başlayacak? 

“İmalata başladıktan sonra 2 sene bekleyelim diyoruz. Tertibin da hazır olması gerekiyor.”

Yerli araba ne kadar yerli?

“Pil teknolojisi gelişen teknolojiler başında, seri imalata hazır ve en son seride pil teknolojisini kullanıyoruz. Gerçekle başlamak kıymetli Türkiye’de üretilenlerin yerlilik orantısı yüzde 19 ile yüzde 63 arasında. Biz yüzde 51 lafı verdik birinci model için. Sonrasında ise 2., üçüncü modellerde yüzde 68’e çıkaracağız dedik. İmalat başladıktan 3 sene sonra 68.8 orantısına geleceğiz.”

Dizaynda hatun ekip üyeleri de bulundu mu?

“Kadın dizayncılar her mevzuda yardım ediyor. Daha yaratıcı ve daha sahipleniciler. Gayemiz yüzde 35, şu anda yüzde 25 civarında. Daha inançlı bir araba. Kazalarda da münhasıran yandan çarpmalarda daha yukarıdasınız. Geniş iç hacmi nedeniyle evlatlarıyla, alışverişte tasarrufta daha müsait.”

Memleketimiz ve yerküreden gelen reaksiyonlar ne cihette?

“Yurtiçinde yurtdışında büyük beğeni aldık. Çin’den eski bir çalışma arkadaşım aradı ‘ne oluyor orada’ diye sordu. Almanya’dan da tekrar eski çalışma arkadaşım aradı, ‘şu an ana haberlerdesiniz’ dedi. Ankara Büyükşehir Belediye Lideri Mansur Yavaş, İstanbul Büyükşehir Belediye Yöneticisi Ekrem İmamoğlu’ndan da çok farklı, şık yansılar geldi, birçok noktadan. Velev siparişler verildi.”

Araçların kullanılmasında bir gecikme olur mu?

“Biz girişime başlamadan evvel yerkürenin en büyük strateji şirketlerinden biriyle başladık. Ortaklarımızla çalışmalar başlattık. Güzel yapan neden güzel yapmış, bed yapan neden makûs yapmış diye. 15 yıllık geniş kapsamlı plan yaptık. Aylık haftalık bazda arkadaşlarımızın neler yapacağını belirledik.”

Yedek modül teminatı nasıl sağlanacak?

“Elektrikli arabanın içten yanmalı arabalara nazaran açılan kısmı az olduğundan çok çokça yedek kesim sorunu olmayacak.”

İlk Yorumu Siz Yapın

    Bir cevap yazın

    E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir